Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2012

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2013 Μέτρα - φωτιά για τα λαϊκά νοικοκυριά

Φτώχεια και εξαθλίωση για το λαό

Το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού (ΚΠ) για το 2013 που κατέθεσε η κυβέρνηση μαζί με το επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής για το 2013 - 2016 αποτυπώνει την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης, τις βασικές της στοχεύσεις σε συνθήκες παρατεταμένης και βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης.Αποτελεί το βασικό εργαλείο υλοποίησης της κυβερνητικής πολιτικής και το οποίο σηματοδοτεί την κλιμάκωσης της πιο βάρβαρης και αντιλαϊκής επίθεσης που δέχεται η εργατική τάξη και τα πλατιά λαϊκά στρώματα.

Παραμένει βαθιά η καπιταλιστική κρίση
Σε αυτόν καταγράφεται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά η βαθιά και παρατεταμένη κρίση. Για το 2012 η κυβέρνηση εκτιμά ότι η μείωση του ΑΕΠ θα φτάσει στο -6,5%, ενώ για το 2013 προβλέπει νέα μεγάλη μείωση του ΑΕΠ ύψους -4,5% εκτιμώντας ότι από το 2014 θα ξεκινήσει αναιμικά η ανάκαμψη. Με αποτέλεσμα η σωρευτική μείωση του ΑΕΠ να ξεπερνάει το 25%, δηλαδή οι συνολικές απώλειες ξεπερνούν το 1/4 του ΑΕΠ.
Οι προβλέψεις αυτές μπορεί να αποδειχθούν, για ακόμη μια φορά, αισιόδοξες, γεγονός το οποίο και η ίδια η κυβέρνηση αναγκάζεται να ομολογήσει ότι αυτές οι μακροοικονομικές της προβλέψεις εμπεριέχουν σημαντικά στοιχεία αβεβαιότητας με κυρίαρχη την ανησυχία για μια περαιτέρω επιβράδυνση και για το 2013 της οικονομίας της Ευρωζώνης.


Ανησυχίες οι οποίες καταγράφονται και στις πρόσφατες προβλέψεις του ΔΝΤ (Οκτώβρης 2012) για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας. Προβλέψεις που αναθεωρούν προς τα κάτω τις προηγούμενες εκτιμήσεις του, του Ιούλη του 2012. Σε αυτές αποτυπώνεται η ανισόμετρη εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης στην Ευρωζώνη με τη Γερμανία να καταγράφει μια ασθενική ανάκαμψη, την οικονομία της Γαλλίας να παραμένει ουσιαστικά στάσιμη, ενώ για τις οικονομίες των Ιταλίας, Ισπανίας και Πορτογαλίας προβλέπει ότι θα βρίσκονται σε κρίση για μια ακόμη χρονιά. Αυτή, άλλωστε, η ανισόμετρη εκδήλωση αποτελεί και το βασικό παράγοντα όξυνσης των αντιθέσεων αλλά και του προσωρινού χαρακτήρα στον κάθε φορά συμβιβασμό που επιτυγχάνεται στα Συμβούλια Κορυφής της ΕΕ.Ιδιαίτερα αισιόδοξη είναι η κυβέρνηση για την πορεία της ανεργίας, εκτιμώντας ότι το ποσοστό της επίσημης ανεργίας θα ανέλθει στο 22,4% για το 2012 και θα παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα και για το 2013. Την ίδια στιγμή, η ΕΛΣΤΑΤ εκτιμά ότι η επίσημη ανεργία ανήλθε στο 25,1% τον Ιούλη του 2012.
Παρά το «κούρεμα» του χρέους (PSI) κατά 106 δισ. ευρώ, αυτό εξακολουθεί να παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα και η καθαρή μείωση από το PSI να ανέρχεται μόνο στα 15 δισ. ευρώ, εξαιτίας των νέων δανειακών συμβάσεων που ακολούθησαν το PSI και την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Η εξέλιξη αυτή είναι αποκαλυπτική των αδιεξόδων της αστικής πολιτικής διαχείρισης της κρίσης, είναι αποκαλυπτική των φρούδων ελπίδων που προσπαθούν να καλλιεργήσουν με την πρόταση για το νέο «κούρεμα» του δημόσιου χρέους, μια διαδικασία που θα οδηγήσει σε νέα αύξηση των κρατικών δανειακών αναγκών και σε νέα αντιλαϊκά μνημόνια. Στο ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή σε νέα δάνεια και νέα αντιλαϊκά μέτρα οδηγεί και η υιοθέτηση της πρότασης για επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής. Αποτελούν και οι δυο αυτές προτάσεις διαχειριστικές επιλογές που μπορεί να απασχολούν επιμέρους τμήματα του κεφαλαίου και οι οποίες όχι μόνο δεν πρόκειται να αναιρέσουν, αλλά αντίθετα προϋποθέτουν την κλιμάκωση της αντιλαϊκής επίθεσης.
Κρατικός προϋπολογισμός λαιμητόμος


Με το ΚΠ για το 2013, η συγκυβέρνηση επιδιώκει να υλοποιήσει τη δημοσιονομική της στρατηγική, η οποία βασίζεται στους παρακάτω πυλώνες:
  • Στην εφαρμογή του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013 - 2016.
  • Στην υλοποίηση των αναγκαίων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και θεσμικών αλλαγών.
  • Στη δημιουργία ενός απλού, δίκαιου και σταθερού φορολογικού συστήματος, όπως ισχυρίζεται.
  • Στην επιτάχυνση των αποκρατικοποιήσεων αλλά και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου.
  • Στην περαιτέρω αναδιάρθρωση και συγχώνευση των φορέων του δημόσιου τομέα.
Πρόκειται, δηλαδή, για τη δημοσιονομική στρατηγική που ενσωματώνει το σύνολο των επιδιώξεων της αστικής τάξης για την ικανοποίηση σημερινών αναγκών του κεφαλαίου συνολικά, όπως αυτές αποτυπώνονται στις στρατηγικές επιλογές της ΕΕ.
Πιο συγκεκριμένα επιδιώκεται:
α) Τα βάρη της δημοσιονομικής εξυγίανσης να τα πληρώσουν αποκλειστικά τα λαϊκά στρώματα.
Στον ΚΠ περιλαμβάνεται το νέο πακέτο της λεγόμενης δημοσιονομικής προσαρμογής, το οποίο, παρά τις προβλέψεις του προσχεδίου (αρχές Οκτώβρη) για μέτρα ύψους 7,8 δισ. ευρώ για το 2013, περιλαμβάνει τελικά μέτρα ύψους 9,3 δισ. ευρώ, των οποίων όμως η ακαθόριστη επίδραση όπως προσχηματικά αποκαλείται από την κυβέρνηση θα ανέλθει στα 11 δισ. ευρώ.
Από το σκέλος της μείωσης των δαπανών, η κυβέρνηση φιλοδοξεί να εξοικονομήσει περίπου 9 δισ. ευρώ, με κύρια πηγή εξοικονόμησης τις δραστικές περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, των οποίων οι περικοπές θα ανέλθουν στα 7,1 δισ. ευρώ, ενώ από τις περικοπές στα κοινωνικά επιδόματα θα εξοικονομήσει 211 εκατ. ευρώ, από τις νέες μειώσεις στην υγειονομική περίθαλψη 491 εκατ. ευρώ και από την εκπαίδευση 123 εκατ. ευρώ. Στο, δε, σκέλος των εσόδων περιλαμβάνει μέτρα που θα αποδώσουν 2 δισ. ευρώ. Τα 379 εκατ. θα προέλθουν από τις περικοπές στα οικογενειακά επιδόματα, 231 εκατ. από τις μειώσεις των επιστροφών στους αγρότες, 398 από τη φορολόγηση τυχερών παιχνιδιών του ΟΠΑΠ και από την εξίσωση ως προς τον υπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών 317 εκατ. ευρώ.
Το συνολικό πακέτο των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής για το διάστημα 2013 - 2016 προβλέπεται από τη συγκυβέρνηση ότι θα ανέλθει στα 17 δισ. ευρώ, μια πρόβλεψη που έχει προσωρινό χαρακτήρα εξαιτίας των δημοσιονομικών κενών που θα προκύψουν και για τα οποία θα χρειαστούν νέα πρόσθετα αντιλαϊκά μέτρα. Η σωρευτική επίδραση των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής από το 2010 ξεπερνάει δηλαδή τα 68 δισ. ευρώ (τα 49 δισ. αποτελούν τα δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν από το 2010 μέχρι το 2012).
β) Τη διευκόλυνση της αναπαραγωγής του συσσωρευμένου κεφαλαίου και την επέκταση της δράσης του σε νέους τομείς, μέσα από την απελευθέρωση των αγορών, το άνοιγμα των λεγόμενων κλειστών επαγγελμάτων, τις ιδιωτικοποιήσεις και την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας μέσα από τις νέες φοροαπαλλαγές και τα νέα κρατικά και κοινοτικά πακέτα στήριξης του μεγάλου κεφαλαίου.
Από τις ιδιωτικοποιήσεις, η κυβέρνηση προβλέπει για το 2013 έσοδα ύψους 2,6 δισ. ευρώ. Αυτά θα προέλθουν από την ιδιωτικοποίηση των ΟΠΑΠ, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΛΑΡΚΟ, ΕΛΤΑ και από την παραχώρηση των κρατικών λαχείων και την αξιοποίηση από ιδιώτες του Αστέρα Βουλιαγμένης, των ακινήτων στο Αφαντο και την Κασσιόπη αλλά και των περιφερειακών αεροδρομίων και του αποθηκευτικού χώρου της «Νότιας Καβάλας». Συνολικά από το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων μέχρι το 2016, το ΜΠΔΣ προβλέπει έσοδα ύψους 9,5 δισ. ευρώ.
γ) Στη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και στήριξης της κερδοφορίας του κεφαλαίου, μέσα από την ακόμα μεγαλύτερη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης και της κατάργησης ουσιαστικά των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων.
Η εκτέλεση του ΚΠ του 2013 θα αποτελέσει ένα συντριπτικό πλήγμα στα λαϊκά συμφέροντα, οδηγώντας ευρύτερα λαϊκά στρώματα στη φτώχεια και στην εξαθλίωση, στο όνομα της σωτηρίας των μονοπωλίων.
Ο μονόδρομος για το κεφάλαιο
Οι γενικότερες οικονομικές εξελίξεις, ο βαθμός και η επέκταση της καπιταλιστικής κρίσης, η ανισόμετρη επίδρασή της και η αδυναμία διαχείρισης από μεριάς της αστικής πολιτικής καθορίζουν τις δύο επιλογές της πλουτοκρατίας, ή τη συνέχιση της πολιτικής της εσωτερικής υποτίμησης ή την ασύντακτη χρεοκοπία. Επιλογές καταστροφικές για την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα.
Επιβεβαιώνεται η εκτίμηση του ΚΚΕ ότι δεν μπορεί να υπάρξει φιλολαϊκή διέξοδος ανεξαρτήτως των μιγμάτων στο πλαίσιο της αστικής διαχείρισης.
Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύεται άσφαιρη. Καταγγέλλει τη συγκυβέρνηση για ψευδεπίγραφη διαπραγμάτευση με την τρόικα, ότι έχει μετατραπεί σε συνομιλητή της Μέρκελ αντί να συμμετέχει στο διαπραγματευτικό μέτωπο των «Νοτίων». Πρόκειται για ένα μέτωπο που στην πραγματικότητα διαπραγματεύεται για λογαριασμό των μονοπωλιακών τους ομίλων και το οποίο, όπως άλλωστε δείχνουν οι πράξεις του, δεν αμφισβητεί την αναγκαιότητα κλιμάκωσης της αντιλαϊκής επίθεσης.
Στην Ισπανία, ψηφίζεται το τέταρτο πακέτο αντιλαϊκών μέτρων ύψους 40 δισ. ευρώ για το 2013, το οποίο έρχεται να προστεθεί σε αυτό των 27,5 δισ. ευρώ για το 2012. Στη Γαλλία, τα νέα μέτρα είναι ύψους 36,3 δισ. ευρώ, στην Ιταλία 11 δισ. ευρώ και στην Πορτογαλία 5,3 δισ. ευρώ.
Προβάλλει τον απατηλό στόχο ότι στα πλαίσια της κυριαρχίας του κεφαλαίου και ευρωμονόδρομου μπορεί να υπάρξει ένα άλλο μείγμα διαχείρισης της κρίσης προς όφελος του λαού. Οι αντιφατικές προτάσεις που κατά καιρούς προβάλλει αντανακλούν προβληματισμούς που αναπτύσσονται στα πλαίσια της αστικής τάξης. Προτείνει την ανάγκη της οικονομικής ανασυγκρότησης, για να επιταχυνθούν οι ρυθμοί της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Μια ανάπτυξη που θα βασίζεται στη φτηνή εργατική δύναμη για να θωρακιστεί η ανταγωνιστικότητα και θα έχει αβέβαιο και προσωρινό χαρακτήρα, αποτελώντας το στάδιο προετοιμασίας της νέας καπιταλιστικής κρίσης.
Η «κυβερνώσα αριστερά» αποτελεί τη «χρυσή εφεδρεία» του συστήματος. Αυτές οι επιλογές εντάσσονται στο μονόδρομο που υπηρετεί τα μονοπώλια.
Ο μονόδρομος για το λαό
Απέναντι στο λαό ανοίγονται δύο επιλογές: Ο δρόμος που υπηρετεί τις ανάγκες του κεφαλαίου και ο δρόμος που υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες. Το ΚΚΕ με συνέπεια προβάλλει όχι μόνο την αναγκαιότητα, αλλά και τη ρεαλιστικότητα της επιλογής της ανατροπής σε επίπεδο εξουσίας, τη λαϊκή εξουσία, για την αποδέσμευση απ' τη λυκοσυμμαχία της ΕΕ με μονομερή διαγραφή του χρέους και κοινωνικοποίηση των βασικών και συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής.

Του
Νίκου ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ
Μέτρα - κόλαση για τα λαϊκά νοικοκυριά
Μέτρα - κόλαση για τα λαϊκά στρώματα είναι τα μέτρα που συμφώνησαν ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ ενώ οι υποκριτικές κορόνες για δήθεν αντίθετες απόψεις δεν είναι τίποτα παραπάνω από στάχτη στα μάτια των λαϊκών νοικοκυριών που καλούνται να πληρώσουν ακόμα πιο ακριβά το μάρμαρο της πολιτικής που αναζητά διέξοδο από την κρίση σε φιλομονοπωλιακή κατεύθυνση.
Ενα προς ένα τα μέτρα που περιέχονται στον κρατικό προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς και το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο, είναι μέτρα που αποτελούν πλήγμα για τα λαϊκά νοικοκυριά, είτε αφαιρώντας εισόδημα, είτε προσθέτοντας φόρους, είτε καταργώντας διάφορα προνοιακά επιδόματα, είτε προβλέπουν απολύσεις από θέσεις του δημόσιου τομέα.
Τα μέτρα που αφορούν στο 2013 έχουν κόστος 11,98 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο η κυβέρνηση το εμφανίζει 9,37 δισ. ευρώ, επειδή συνυπολογίζει τους μικρότερους φόρους που θα πληρωθούν εξαιτίας των πετσοκομμένων μισθών και συντάξεων.
Οι σχεδιασμοί τρόικας - κυβέρνησης προβλέπουν τη λήψη και νέων μέτρων που, όπως λένε επίσημα, μέχρι το 2016 θα φτάσουν τα 14,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, πέρα από αυτά τα μέτρα, προβλέπει ακόμα «πρόσθετα μέτρα» ύψους 4,6 δισ. ευρώ, που ακόμα δεν προσδιορίζεται από πού θα εξασφαλιστούν.
Ανά κατηγορία, τα μέτρα προβλέπουν (στην παρένθεση τα ποσά που αρπάζουν από εργαζόμενους - συνταξιούχους):
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ
Συντάξεις - (4,7 δισ. ευρώ)
1. Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης κατά 2 έτη
2. Εξορθολογισμός, δηλαδή, μείωση των παροχών εφάπαξ του 2013 και του 2014
3. Κλιμακωτή μείωση συντάξεων
4. Κατάργηση παράτυπων συντάξεων που έχουν ήδη εντοπιστεί από την απογραφή
5. Κατάργηση δώρων στις συντάξεις
6. Μείωση συντάξεων εξαιτίας περικοπών των ειδικών μισθολογίων
7. Πλαφόν στην κύρια σύνταξη ανύπανδρων θυγατέρων
8. Μείωση συντάξεων αιρετών
9. Κατάργηση ειδικών συντάξεων συνδικαλιστών
10. Αύξηση εισφορών υγειονομικής περίθαλψης ασφαλισμένων ΟΓΑ
Μισθολογική δαπάνη - (1,2 δισ. ευρώ)
1. Μείωση του αριθμού των συμβασιούχων κατά 10% επιπλέον
2. Εξορθολογισμός, δηλαδή, μείωση γενικού μισθολογίου (πλην ΔΕΚΟ και ειδικών μισθολογίων)
3. Περικοπές ειδικών μισθολογίων (εκτός ενστόλων)
4. Περικοπές ειδικών μισθολογίων (ενστόλων)
5. Κατάργηση δώρων στο δημόσιο τομέα
6. Νέου τύπου εργασιακή εφεδρεία / προσυνταξιοδότηση
7. Μείωση μισθολογικής δαπάνης στους ΟΤΑ
8. Εφαρμογή ενιαίου μισθολογίου στους υπαλλήλους της Βουλής
9. Κατάργηση εξαιρέσεων ενιαίου μισθολογίου
10. Μείωση βουλευτικής αποζημίωσης και λοιπών παροχών
11. Εξορθολογισμός, δηλαδή, μείωση μισθολογικής δαπάνης των διευθυντών νοσοκομείων
12. Αναστολή του Κινήτρου Επίτευξης Στόχου (ΚΕΣ) και του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικού Στόχου (ΚΕΔΣ) στο Δημόσιο
13. Αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης αναπληρωτών καθηγητών
14. Μείωση προσωπικού σε ΑΕΙ - ΤΕΙ
15. Μείωση προσλήψεων
Υγειονομική περίθαλψη - (455 εκατ. ευρώ)
1. Περικοπές στη φαρμακευτική δαπάνη των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης
2. Νέος Υγειονομικός Χάρτης
3. Μείωση λειτουργικών δαπανών νοσοκομείων
Κοινωνικά επιδόματα - (210 εκατ. ευρώ)
1. Εξορθολογισμός, δηλαδή, μείωση σύνταξης ανασφάλιστων ηλικιωμένων
2. Εξορθολογισμός, δηλαδή, μείωση - κατάργηση οικογενειακών επιδομάτων
3. Νέα προγράμματα του Οργανισμού Εργατικής Εστίας
4. Περικοπές σε ειδικά επιδόματα ανεργίας
5. Εξορθολογισμός κανόνων, δηλαδή, αναζήτηση τρόπων κατάργησης αποζημίωσης μετακίνησης για ασθενείς και άτομα με αναπηρία
6. Μείωση ειδικών προγραμμάτων γεωργίας
Αναδιάρθρωση δημόσιου τομέα - (385 εκατ. ευρώ)
1. Περικοπή στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
2. Μείωση των μη μισθολογικών δαπανών των υπουργείων
Αμυνα - (303 εκατ. ευρώ)
1. Μείωση των νεοεισερχόμενων στις στρατιωτικές ακαδημίες
2. Μείωση λειτουργικών εξόδων
3. Κλείσιμο ή εμπορική αξιοποίηση στρατοπέδων
4. Επιπλέον περικοπή σε συμβάσεις στρατιωτικών προμηθειών
5. Ακύρωση νέων συμβάσεων στρατιωτικών εξοπλιστικών προμηθειών
Εξορθολογισμός ΔΕΚΟ - (249 εκατ. ευρώ)
1. Αναδιάρθρωση των ΔΕΚΟ / μείωση λειτουργικών δαπανών
2. Περικοπή επιχορηγήσεων Κρατικού Προϋπολογισμού σε φορείς εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης
3. Ενταξη των ΔΕΚΟ στο ενιαίο μισθολόγιο
Εκπαίδευση - (86 εκατ. ευρώ)
1. Μείωση δαπανών κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών
2. Μείωση λειτουργικών δαπανών ΑΕΙ - ΤΕΙ με συγχωνεύσεις
3. Μείωση επιχορηγήσεων εντός και εκτός Γενικής Κυβέρνησης (Πολιτισμός και Αθλητισμός)
Τοπική Αυτοδιοίκηση - (50 εκατ. ευρώ)
1. Περικοπή αποδόσεων από ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι)
2. Περικοπή αποδόσεων από ΣΑΤΑ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΚΕΛΟΣ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Προσαρμογές Φορολογικού Συστήματος - (1,9 δισ. ευρώ)
1. Μείωση φορολογικών επιστροφών στους αγρότες
2. Επίδραση από την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης κατά 2 έτη
3. Μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ στους αγρότες
4. Περικοπές στα οικογενειακά επιδόματα
5. Αλλαγή στη φορολόγηση πλοίων (φορολογία πλοίων βάσει χωρητικότητας)
6. Εξίσωση στο πλαφόν των αποδοχών προς υπολογισμό ασφαλιστικών εισφορών
7. Τέλος - φόρος καπνιζόντων για χώρους διασκέδασης και εστίασης
8. Φορολόγηση των τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Δίνονται τα πάντα στους ιδιώτες!
Απόλυτα ξεκαθαρισμένη η πολιτική της συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ: Πωλείται και η τελευταία ...καρφίτσα που μπορεί να ανήκει στο Δημόσιο

Για την προώθηση ενός «εξαιρετικά φιλόδοξου προγράμματος» ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, κάνει λόγο η εισηγητική έκθεση για τον κρατικό προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, όπου με κάθε τρόπο και εντελώς προκλητικά για το λαό αναλύονται οι προθέσεις των κυβερνώντων να προχωρήσουν στην εκποίηση κάθε περιουσιακού στοιχείου, που εξακολουθεί να ανήκει στο Δημόσιο. Σχέδιο, στόχος και επιδίωξη της τρόικας και της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ- ΔΗΜΑΡ, είναι να παραχωρήσουν μέχρι καρφίτσας, ολόκληρη την περιουσία του Δημοσίου, σε όποια ντόπια ή ξένη ιδιωτική επιχείρηση, σε όποιο επιχειρηματικό όμιλο συμφερόντων, εκδηλώσει σχετικό ενδιαφέρον.
Με πρόσχημα την ...αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αλλά έχοντας στόχο να εξασφαλίσουν ζωτικό χώρο για κερδοφόρες δραστηριότητες του μεγάλου κεφαλαίου, οι κυβερνώντες επιταχύνουν τις διαδικασίες συγκέντρωσης των ιδιοκτησιών του κράτους στο λεγόμενο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, κατηγοριοποιώντας τα περιουσιακά στοιχεία ως εξής:
  • Ακίνητα του δημόσιου τομέα, τα οποία διαχειρίζονται δημόσιες κτηματικές εταιρείες, η ΕΤΑΔ, ΔΕΚΟ ή διάφορα υπουργεία.
  • Υποδομές διαθέσιμες για χρήση, στις οποίες εντάσσονται μαρίνες, λιμάνια, αεροδρόμια και εταιρείες ύδρευσης.
  • Ενέργεια, στην οποία εντάσσονται περιουσιακά στοιχεία των κλάδων διανομής-αποθήκευσης αερίου, διύλισης πετρελαίου και παραγωγής ηλεκτρισμού και
  • λοιπά περιουσιακά στοιχεία, στα οποία περιλαμβάνονται μετοχές εταιρειών τυχερών παιχνιδιών, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, τράπεζες, καθώς και άδειες εκμετάλλευσης των κρατικών λαχείων και χρήσης ραδιοσυχνοτήτων.
Στόχος τους είναι να προχωρήσουν όσο γίνεται πιο γρήγορα σε διάφορες μορφές παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων σε ιδιωτικές εταιρείες, ξεκινώντας από την παραχώρηση της εκμετάλλευσης λειτουργίας και φτάνοντας βεβαίως στην ολοκληρωτική μεταβίβαση. Η διατύπωση, μάλιστα, για το εύρος των ιδιοκτησιών του Δημοσίου που μπορούν να μεταβιβαστούν, η αναφορά συγκεκριμένα για τα «ακίνητα του δημόσιου τομέα, τα οποία διαχειρίζονται (...) ΔΕΚΟ ή διάφορα υπουργεία», αποδεικνύει ότι το σχέδιο προβλέπει ότι εκτός από τα περιουσιακά στοιχεία που κατ΄ εξοχήν και απευθείας ανήκουν στο Δημόσιο, ετοιμάζονται να ξεκινήσουν εκποιήσεις ακινήτων και περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, μεταξύ των οποίων οι περιουσίες των Ασφαλιστικών Ταμείων, των ΑΕΙ της χώρας, των πρώην ΔΕΚΟ, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κ.ο.κ.
Προσαρμογή στα δεδομένα της κρίσης
Το αρχικό τους σχέδιο, όπως αποκαλύφθηκε το Φλεβάρη του 2011, ήταν να εισπράξουν από τις ιδιωτικοποιήσεις 50 δισ. ευρώ, μέχρι και το 2015. Επρόκειτο για μια εκτίμηση που γρήγορα αποδείχθηκε ότι ήταν εκτός πραγματικότητας και απλά απεικόνιζε την πρόθεση των κυβερνώντων να πουλήσουν ό,τι ανήκει στο Δημόσιο και την επιδίωξη της τρόικας να «τσεπώσει» στο όνομα των πιστωτών κάθε είσπραξη από το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων. Ο στόχος των 50 δισ. έχει πάψει να προβάλλεται στην πρώτη γραμμή, ενώ στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2013-2016 υπάρχει η πρόβλεψη για εισπράξεις της τάξης των 9,5 δισ. ευρώ, μέχρι και το 2016. Για να μη δημιουργούνται πάντως εσφαλμένες εντυπώσεις, να σημειωθεί ότι ο μοναδικός λόγος που το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων δεν «τρέχει» με τους ρυθμούς που θα ήθελαν τρόικα- κυβέρνηση, είναι η οικονομική κρίση και η κατάσταση που υπάρχει στην αγορά, η αποχή δηλαδή των εκπροσώπων του κεφαλαίου από επενδύσεις. Κάτι που τα επιτελεία τα οποία διαμορφώνουν τις πολιτικές διαχείρισης της κρίσης δεν παραδέχονταν στις αρχές του περσινού Φλεβάρη επειδή εξακολουθούσαν και είχαν ψευδαισθήσεις για το μέγεθος της κρίσης. Και σήμερα όμως εκβιάζουν παρατηρώντας ότι η εξέλιξη του χρέους «συναρτάται και με την εκτέλεση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου», αν και όπως ομολογούν «παρά την ισχυρή δέσμευση της κυβέρνησης για την έγκαιρη και αυστηρή εκτέλεση του προγράμματος, οι συνθήκες της παγκόσμιας αγοράς μπορεί να αποτελέσουν αιτία καθυστέρησης στην εκτέλεση του Προγράμματος».
Κατά τ' άλλα και παρά τα δεδομένα που καθορίζει η οικονομική κρίση, τρόικα και συγκυβέρνηση, μαζί και εκείνοι που παριστάνουν ότι αντιτίθενται στο πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, ξεκαθαρίζουν ότι όχι μόνο δεν πτοούνται, αλλά και ότι «η ολοκλήρωση του συνολικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αναμένεται να διαρκέσει και πέραν του 2020 προκειμένου να φθάσει το συνολικό ποσό των 50 δισ. ευρώ».
Στο διάστημα μέχρι και το 2016, προβλέπεται να εισπραχθούν:
  • 2013: 2,6 δισ. ευρώ.
  • 2014: 2,3 δισ. ευρώ.
  • 2015: 1,1 δισ. ευρώ.
  • 2016: 3,4 δισ. ευρώ.
Το... μέχρι τώρα
Η συγκυβέρνηση κατάφερε να έχει ξεμπερδέψει με περιουσιακά στοιχεία όπως η ΑΤΕ και οι θυγατρικές της (ΕΒΖ, ΔΩΔΩΝΗ, ΣΕΚΑΠ), ο ΟΤΕ, έχει δρομολογήσει την ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, παζαρεύει με διάφορες πολυεθνικές την τύχη της ΛΑΡΚΟ, της ΤΡΕΝΟΣΕ, βασικών κτιρίων από την εποχή του 2004 κλπ. Παράλληλα, προσπαθεί, για λογαριασμό των επίδοξων μνηστήρων, να θωρακίσει όσο γίνεται περισσότερο την εγκληματική της πολιτική προωθώντας νόμους και ρυθμίσεις που ακυρώνουν τους περιοριστικούς όρους που ανέκαθεν υπήρχαν για την παράδοση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου σε ιδιώτες.
Πέρα από τις πράξεις αυτές και τις κινήσεις ενοποίησης των περιουσιακών στοιχείων -και κύρια της ακίνητης περιουσίας- στο λεγόμενο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου η κυβέρνηση φέρεται να έχει δρομολογήσει παρεμβάσεις, όπως:
- Η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την άδεια Κρατικών Λαχείων το Νοέμβριο του 2011, στην οποία εμφανίστηκαν 3 μνηστήρες.
- Η πρόσκληση ενδιαφέροντος για το ξεπούλημα του «Ελληνικού», της εταιρείας που έχει τα δικαιώματα για την εκμετάλλευση του χώρου του παλαιού αεροδρομίου της Αθήνας, στην οποία παρουσιάστηκαν 9 ενδιαφερόμενοι, χωρίς να υπάρξει κάποια εξέλιξη.
- Η πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, που από τις αρχές του χρόνου προσέλκυσε 17 κοράκια - επενδυτές από 12 χώρες, στην επόμενη φάση προκρίθηκαν 14 εταιρείες, αλλά ακόμα δεν έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές.
- Η εκμίσθωση για 99 χρόνια ακινήτου στην περιοχή της Κασσιώπης στην Κέρκυρα.
- Η εκμίσθωση για 99 χρόνια ακινήτου στην περιοχή Αφάντου στη Ρόδο.
- Η πώληση 33% των μετοχών του ΟΠΑΠ.
Στα πλαίσια της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων οι κυβερνώντες απαριθμούν περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων που επιταχύνονται όπως:
  • Πώληση μετοχών της ΕΥΑΘ.
  • Πώληση μετοχών της ΕΥΔΑΠ.
  • Πώληση μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων.
  • Πώληση των περιουσιακών στοιχείων της ΛΑΡΚΟ.
  • Δικαιώματα διαχείρισης και εκμετάλλευσης της περιοχής «Νότια Καβάλα».
  • Πώληση της εταιρείας «Ελληνική Βιομηχανία Οπλων».
  • Πώληση δικαιωμάτων επιλεγμένων ακινήτων του Δημοσίου.
  • Παραχώρηση 12 μεγάλων λιμένων, συμπεριλαμβανομένων του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.
  • Παραχώρηση μαρινών.
  • Πώληση και επαναμίσθωση επιλεγμένων ακινήτων του Δημοσίου.
  • Παραχώρηση κρατικών αεροδρομίων.
  • Πώληση μετοχών στον Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος».
  • Πώληση των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Κ.
Το πρόγραμμα ξεπουλήματος μέχρι το 2016
Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό για την επόμενη χρονιά και το επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο μέχρι το 2016, προβλέπονται οι εξής ιδιωτικοποιήσεις - ξεπούλημα.
2013
1. ΟΠΑΠ 2 - 35.000 Παιγνιομηχανήματα
2. Κρατικά Λαχεία
3. IBC (δεύτερη δόση - εξόφληση)
4. ΔΕΠΑ
5. ΔΕΣΦΑ
6. Κασσιόπη
7. ΟΠΑΠ - Πώληση 33%
8. Πώληση / επαναμίσθωση 28 κτιρίων
9. ΕΛΠΕ
10. Αστέρας Βουλιαγμένης
11. ΛΑΡΚΟ
12. Αφάντου
13. Περιφερειακά Αεροδρόμια
14. Ελληνικά Ταχυδρομεία
15. Αποθηκευτικός Χώρος «Νότια Καβάλα»
2014
1. Κρατικά Λαχεία - απόδοση δικαιωμάτων
2. Πώληση ΕΥΑΘ
3. Παραχώρηση Εγνατίας Οδού
4. Πώληση ΕΥΔΑΠ
5. Αξιοποίηση Ελληνικού
6. Παραχώρηση περιφερειακών αεροδρομίων
7. Αξιοποίηση ΟΛΠ, ΟΛΘ και περιφερειακών λιμένων
8. Αξιοποίηση Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (επέκταση της άδειας και πώληση του ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου)
9. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
10. Πώληση 17% ΔΕΗ
11. Αξιοποίηση μαρίνων
12. Πώληση δικαιωμάτων ψηφιακού μερίσματος
2015
1. Κρατικά Λαχεία - απόδοση δικαιωμάτων
2. Παραχώρηση Εγνατίας Οδού
3. Αξιοποίηση Ελληνικού
4. Παραχώρηση περιφερειακών αεροδρομίων
5. Αξιοποίηση ΟΛΠ, ΟΛΘ και περιφερειακών λιμένων
6. Αξιοποίηση Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (επέκταση της άδειας και πώληση του ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου)
7. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
8. Αξιοποίηση μαρίνων
9. Αξιοποίηση αδειών κινητής τηλεφωνίας
2016
1. Κρατικά Λαχεία - απόδοση δικαιωμάτων
2. Παραχώρηση Εγνατίας Οδού
3. Αξιοποίηση Ελληνικού
4. Παραχώρηση περιφερειακών αεροδρομίων
5. Αξιοποίηση ΟΛΠ, ΟΛΘ και περιφερειακών λιμένων
6. Αξιοποίηση Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (επέκταση της άδειας και πώληση του ποσοστού του Ελληνικού Δημοσίου)
7. Αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας
8. Αξιοποίηση μαρίνων
9. Αξιοποίηση αδειών κινητής τηλεφωνίας
10. Διάθεση μετοχών από ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών